My Blog in English


*** Below is a link to an English translation of my blog, as I've had some requests from those who don't speak Swedish.

http://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&u=http%3A%2F%2Fbagarebebis.blogspot.com%2F

The translation won't be perfect as it is done automatically, but it should give you a gist of what I am on about! ***






torsdag 9 februari 2012

Frökusar

Jag fick ett recept av en jobbarkompis. Hon hade bakat egna bars, med en massa fröer och russin osv. Ett jätte bra alternativ om man är lite småsugen men inte vill äta något onyttigt, och mycket billigare än att köpa färdiga bars på affären.

Det var skitenkelt att "baka", tog ingen tid alls, och man kan ha i precis det man tycker om. Perfekt också med en massa fröer och russin för gravidmagar.

Jag kallar dem Frökusar för det tyckte jag passade bra, men i receptet heter de Mellisbars.

Här kommer receptet:

20 Bars
(satsen går bra att dubbla)

1 dl sötmandel
1 dl torkad frukt eller bär (100g) Här hade jag bara russin. Snåla inte, det är det som gör det gott!
2 dl blandade frön (tex sesamfrön, solrosfrön och pumpakärnor (mycket järn).
1 dl havrekli
3 dl vetemjöl
1 tsk malen kanel (om man gillar kanel kan man ha i lite extra)
1 dl flytande margarin
2 msk honung
1 äggvita

* Sätt ugnen på 200 grader
* Hacka mandeln och skär frukten i småbitar
* Blanda alla torra ingredienser
* Tillsätt margarin, honung och äggvita och rör ihop
* Forma avlånga platta kakor, ca 1-2 cm höga. Lägg på plåt. Grädda i 8-10 minuter.

Klaaaart!

Mina blev helt ok men inte tillräckligt söta, så nästa gång kommer jag ha i mer torkad frukt och kanske lite mer honung. Det går ju att variera hur mycket som helst och man kan ha i precis det man tycker om och behöver.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar