My Blog in English


*** Below is a link to an English translation of my blog, as I've had some requests from those who don't speak Swedish.

http://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&u=http%3A%2F%2Fbagarebebis.blogspot.com%2F

The translation won't be perfect as it is done automatically, but it should give you a gist of what I am on about! ***






tisdag 24 april 2012

Vecka 30!!!

Vecka 30, weeee we did it!!

Nu är jag plötsligt höggravid, tycker jag i alla fall. Våra kompisars son föddes i vecka 33 för två år sen, en helt perfekt liten pojke. Det är nästa mål. Om tre veckor kommer hon vara lika stor som Jacob var när han föddes, och skulle antagligen klara sig lika fint om det skulle vara så att hon föddes då. Åh.

Efter min förkylning så mår jag nu bättre igen, och orken har tack och lov börjat komma tillbaka. Jag är fortfarande trött dock och känner mig lite sliten. Jag känner mig 40 år äldre än vad jag är just nu för att sammanfatta det.

Min största krämpa är ryggont, en molande trött-verk i ländryggen gör att jag aldrig är helt bekväm. Någonsin. Det är jobbigt men överkomligt, jag har värmekuddar som jag lägger på när jag är hemma och det hjälper när James stryker mig på ryggen. Har också sammandragningar flera gånger per dag, men det gör inte ont utan känns mest lite obehagligt.

Jag har varit tillbaka till gymmet efter mitt lilla förkylningsuppehåll. Även om det tog emot att gå dit efter över en vecka så kändes det ändå bra att vara där. Jag ska köra på nu men i ett lugnt tempo, stå på crosstrainern i 20 minuter och sen träna lite styrka. Stretcha ordentligt.

Jag har nu gått upp dryg 8 kg totalt, känns fortfarande helt ok. Visst är jag lite tung och klumpig, men jag tycker inte att det känns värre nu än det gjorde för några veckor sen.

Liten är stark som bara den nu! Vilken skillnad från vecka till vecka! Hela magen rör sig verkligen, och man riktigt ser hur hon flyttar sig därinne. Ibland hickar hon också, ett rytmiskt litet tickande i nedre delen av magen. Åh vad spännande det ska bli att se vem det är som har gömt sig därinne.

Nu kan nedräkningen börja, 10 veckor kvar!!

(Eller 8-12 veckor för man vet ju inte exakt.)



Bebis:
Bebisen är nu 41 cm från topp till tå och väger omkring 1,4 kg.

Även om din bebis ligger skyddad av fostervattnet och livmodern kan den känna och reagera på smärta. Man kan se med ultraljud hur bebisen övar på att andas för att göra sig redo för världen utanför. Om den sväljer fostervatten i fel struprör kan du känna hur den får hicka. Bebisen har nu ögonbryn och ögonfransar.
Om din bebis föddes nu skulle den kunna hålla sig varm utan kuvös. Huden börjar bli mjuk och len allteftersom underhudsfettet utvecklas. Fettet isolerar mot kyla och fungerar som en energireserv.

Nu är det trångt därinne, men barnet kan fortfarande slå kullerbyttor och röra sig ganska fritt. Många mammor säger att om barnet rörde sig mycket i magen är det aktivt även utanför.

Du:
Nu kanske det börjar kännas som att du varit gravid i en evighet och det kan vara svårt att tänka sig att du ska vara gravid i ytterligare 10 veckor. Men din bebis måste fortfarande växa till sig en hel del innan han eller hon är redo att komma till världen.
Livmodern, moderkakan och vätskemängden kommer att öka stadigt under de kommande 10 veckorna och du kommer förmodligen att gå upp ungefär ett halv kilo per vecka.

Dina lungor måste ta upp ca 20 % mer syre och stöta ut mer koldioxid med varje andetag, eftersom du också andas för ditt barn. Känner du oro inför förlossningen bör du ta upp det på MVC.
Eftersom du blir större blir det allt svårare att röra sig snabbt. Du är inte längre så smidig och du bör vara försiktig för att undvika att trilla och skada dig eller bebisen. Tänk på att bibehålla en god hållning när du sitter och står; det kommer att underlätta för dig och minska risken för smärtor i ryggen. Du bör rulla över på sidan innan du stiger upp efter liggande position för att undvika att belasta magmusklerna som är uttänjda och svagare än normalt. Nu omges bebisen av ungefär en liter fostervatten, men det blir mindre när den blir större och det blir trångt. Din expanderande livmoder trycker på diafragman, vilket kan göra att du känner dig andfådd och har svårt att andas ordentligt, men det är en naturlig följd att att det är trångt där inne.

2 kommentarer:

  1. Ja!!! Minns när du skrev till mig att ditt nästa mål var v 30. Kul att man har små delmål hela tiden. Mitt var v 35 och nu är det nog ta mig tusan att sluta jobba som är mitt sista delmål. 1 vecka kvar! Lite drygt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja haha vad sjukt, jag tyckte de i vecka 30 hade kommit SÅÅ långt, men nu ser jag mest hur långt jag har kvar. Konstigt det där, det går fort och sjukt sakta på samma gång.
      Åh vad härligt, lycka till med sista veckan!! Det ska bli skönt sen när man går hem så man får lite tid att vila upp sig innan den lilla kommer.

      Radera