My Blog in English


*** Below is a link to an English translation of my blog, as I've had some requests from those who don't speak Swedish.

http://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&u=http%3A%2F%2Fbagarebebis.blogspot.com%2F

The translation won't be perfect as it is done automatically, but it should give you a gist of what I am on about! ***






fredag 27 januari 2012

Ligament

Så bra det är med jobbarkompisar! Nu vet jag vad det är som gör ont långt ner i magen.

Min jobbarkompis såg nämligen att jag hade ont där, och förklarade att det är ligamenten som tänjs ut. Min mage har vuxit så mycket på senaste tiden att de blir spända. Sen att jag sprungit gör att de sträcks ut lite mer, lite som ett gummiband, och det varnade barnmorskan också för kommer jag ihåg. Ingenting farligt alls utan helt normalt och precis som det ska vara.

Vad skönt det är att ha så mycket kunskap runt om sig!



Under graviditeten kommer ligamenten som förbinder benen i skelettet att tänjas. När du är i rörelse kan detta orsaka milda kramper på en eller båda sidor av kroppen. Eventuellt dominerar detta besvär på höger sida av kroppen. Detta är därför att livmodern, då bebisen växer, tenderar att luta mot höger sida (Aguilera et al 2005).

Ligamenten tänjs därför att de ger den växande livmodern stöd. Du kan pröva att sitta ner en stund och se om det hjälper, eller ligga på motsatt sida av smärtan med fötterna högt. Att vila när du har ont löser vanligtvis kramp. Du kan också ta ett
varmt bad eller lägga en varmvattensflaska eller vetepåse på det onda stället (Aguilera et al 2005). Försök att samtidigt slappna av.
(Från se.babycenter.com)

2 kommentarer:

  1. Å vad skönt att höra! men behövde han sitta i karantän då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det gjorde hon inte :) Jag skickar lite mer info på din blogg :)

      Radera