My Blog in English


*** Below is a link to an English translation of my blog, as I've had some requests from those who don't speak Swedish.

http://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&u=http%3A%2F%2Fbagarebebis.blogspot.com%2F

The translation won't be perfect as it is done automatically, but it should give you a gist of what I am on about! ***






torsdag 2 februari 2012

Det undermedvetna

Jag nämnde en dag på lunchen att det känns som att jag blir mätt fortare än vanligt. Jag blir irriterad på folks som tror att bara för att jag är gravid så moffar jag i mig en massa mat och onyttigheter - det har faktiskt varit tvärt om för mig. Inte att jag äter mindre, jag äter istället oftare, men jag äter definitivt nyttigare. Det är för att jag inte har varit sugen på sötsaker överhuvudtaget.

Så sa en jobbarkompis att hennes teori är att jag undermedvetet är rädd att gå upp i vikt, och därför intalar mig själv att jag inte är hungrig, eller sugen på vissa saker.

Det kan ju vara så. Om det är undermedvetet så är jag ju inte medveten om det. Jag tycker att jag känner mig ok med att gå upp i vikt, men jag blir ju lite putt när folk kallar mig tjockis eller kommenterar vad jag äter. Det kanske är ett tecken på att jag inte är riktigt ok med det, jag vet inte.

Min egen teori är att eftersom jag inte springer längre så blir jag helt enkelt lika hungrig. Ju mer man tränar desto hungrigare blir man. Sen att jag blir sugen på saker som grape fruit och salt istället för godis beror på graviditeten, det är väl det min kropp behöver.

Jag vet inte vad som ligger i mitt undermedvetna, men så länge jag mår bra och bebisen mår bra så är allt bra. Och vem vet, det kan ju slå om helt och jag kan plötsligt vara sugen på pizza, godis och glass.
I så fall kommer jag att äta det.

Jag och James kusin Emma. Hamm hamm.


4 kommentarer:

  1. Äh, jag vet inte om jag tror på det där med det undermedvetna! Kroppen förändras ju så mkt när man är gravid, så inte så konstigt om det du är sugen på också förändras.

    Jag tycker dessutom att det är lite taskigt att påpeka hur en annan människa ser ut, varken om man är gravid eller inte. Bara för att man är gravid kanske man inte är helt bekväm med att b li större, eller att människor pratar om hur stor man har blvit?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag också, och det kan ju som sagt slå om helt sen. Ja jag vet ju att ingen menar något illa med det, och en del tycker säkert bara om att höra att de har blivit större, men man ska nog vara lite försiktig hur man säger saker. Gravida kvinnor är ett känsligt släkte! :)

      Radera
  2. Det är ju inte så konstigt att du känner dig mätt fortare. Bebismagen trycker mot matsäckan och gör att man inte kan äta lika mycket som innan! Det är väl jättebra att du inte är sugen på en massa onyttiga saker. Ät det som känns bäst för dig och strunta i vad alla andra säger! Kram på dig!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns verkligen som att jag har svalt en bebis!! Det är sant, det är ingen som menar något illa utan det är för att folk faktiskt bryr sig som man får så mycket kommentarer. Inget att ta åt sig av egentligen, men man är lite extra känslig. Jag mår bra och bebisen växer som hon ska fick vi veta hos BM idag, så allt är som det ska :)

      Radera