My Blog in English


*** Below is a link to an English translation of my blog, as I've had some requests from those who don't speak Swedish.

http://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&u=http%3A%2F%2Fbagarebebis.blogspot.com%2F

The translation won't be perfect as it is done automatically, but it should give you a gist of what I am on about! ***






söndag 1 april 2012

Det här med träningen

Jag har verkligen kommit in i det här med träningen nu. Det känns så otroligt skönt att vara igång igen, och jag vågar öka på lite för varje gång. Igår var första gången som jag faktiskt kände mig trött i kroppen när jag gick därifrån, men på ett skönt sätt.

Jag tror verkligen att man mår bra av att träna under graviditeten. Har man aldrig tränat på gym innan är det kanske inte rätt tid att börja, men om man redan tränar när man blir gravid är det bara att köra på så länge det känns bra.

Tanken är nu att jag ska träna på gymmet varannan dag, eller minst tre gånger i veckan. Det hela tar en timme. Jag går hemifrån (det tar 5 minuter), sen spenderar jag 20 minuter på crosstrainern på ett medelprogram. Jag får upp pulsen och blir anfådd, men jag kör efter principen "walk and talk" (tror jag det hette), alltså att man inte ska anstränga sig mer än att man orkar prata, som jag har läst någonstans ska passa gravida.

Sen kör jag antingen överkropp eller underkropp med de övningar som jag fick från sjukgymnasten, innan jag avslutar med att stretcha. Sen går jag hem. Det hela tar ganska precis en timme, och gymmet är öppet 6-22 alla dagar i veckan, så jag har verkligen ingen ursäkt att inte gå.

8 kommentarer:

  1. Visst är det bra att träna under grav, allt blir så mkt lättare tycker jag. Bara man gör det efter sin egna förmöga, mina fogar har börjat krångla nu vilket jag inte gillar men men det som inte dödar det härdar och hittills har det funkat att gymma trots smärtor för där har jag inte ont men joggningen får dock utebli vilket är lite sorgligt imed det är min pasion men som sagt detta är ngt övergående så man kan nog stå ut... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du hade ändå tur som kunde springa så länge som du gjorde! Jag gav ju upp det för flera månader sen. Tycker iaf att crosstrainerna funkar som ett bra substitut, tillsammans med promenader. Jag vet inte om det är träningen men jag tycker jag mår bättre i hela kroppen nu och har lättare att gå igen också :)
      Ja jogga kan man göra sen när bebisen är ute och kroppen har fått återhämta sig lite. Sen kan man jogga med barnvagnen ;)

      Radera
  2. Kul att du kommit igång ordentligt och trivs med det!
    Jag har tränat på ganska bra jag med under hela graviditeten och det är så skönt. Man känner sig verkligen starkare och smidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns bra! Jag mår inte bra av att inte röra på mig, jag känner mig mer som mig själv nu.
      Det är toppen om man kan hålla igång utan avbrott! Nästa graviditet (när/om) så kommer jag inte att sluta bara för att jag får ont någonstans, utan istället hitta en alternativ träning då. Nu blev det ju ett uppehåll på ett par månader och det var bara onödigt, men man är ju lite extra försiktig när det är första gången :)

      Radera
  3. Härligt att tränar. Jag skulle nog behöva det. Men bara tanken får mig att svettas floder haha.

    SvaraRadera
  4. Ja jag har också tänkt på att det nog kommer bli lite varmt om några månader. Då kanske man får börja simma istället :)

    SvaraRadera
  5. Jag tror att det är lättare att komma i form efter grav också om man tränar under tiden. Sen tror jag att man kan styra sin viktuppgång lite mer om man tränar. Jag har tränat under alla mina tre grav och mått jättebra av det. Fortsätt så länge du orkar i den takt som känns bra =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tror också det, det känns bra :) Jag hoppas på att kunna fortsätta i alla fall ett par månader till!

      Radera