My Blog in English


*** Below is a link to an English translation of my blog, as I've had some requests from those who don't speak Swedish.

http://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&u=http%3A%2F%2Fbagarebebis.blogspot.com%2F

The translation won't be perfect as it is done automatically, but it should give you a gist of what I am on about! ***






torsdag 5 april 2012

Smärta och oro

Usch det här kanske låter fånigt, men den där krampen inatt fick mig lite ur balans. Jag är verkligen inte bra på att hantera smärta.

Jag har hela tiden försökt fokusera på att en värk faktiskt bara varar i ca 60 sekunder, och det borde man ju klara. Men krampen i vaden höll bara i sig i kanske 20 sekunder, och efteråt kände jag mig helt slut. Hade hjärtklappning och kände mig helt uppskrämd.

Jag kopplar ju det här direkt till förlossningssmärtan, eftersom jag inte har någon annan smärta att jämföra med. Det här var det ondaste jag har haft på länge, och jag vet ju att förlossningssmärtan är värre än typ allt. Så hur sjutton ska jag klara den?!

Iof kan det ju vara för att jag inte var beredd, aldrig har haft kramp förut och vaknade av det mitt i natten. Det är inte ett så trevligt sätt att vakna på, speciellt inte när man inte vet hur man ska få bort det. Jag fick panik när det bara blev värre och värre, men så snart jag ställde mig upp så släppte det. Jag har googlat lite nu och tydligen är det brist på kalium som gör att man kan få kramp under graviditeten. Att äta bananer kan tydligen hjälpa, så jag får se till att göra det även om jag inte tycker att det är så gott.

Tack för tipset om att trycka foten mot sänggaveln, jag ska prova det om det händer igen! Kanske kan jag hantera det bättre nästa gång när jag vet vad jag ska göra.
När man har värkar så har man ju massor av dem att träna sig på, haha. Så börjar de väl lite svagt också så förhoppningsvis kan man hitta en teknik som funkar tills de blir mer intensiva.

Ja fy sjutton säger jag bara, har fortfarande ont i vaden och tycker lite synd om mig själv, men jag försöker att tänka positivt ändå.

Trevlig och glad påskhelg till er alla!!

8 kommentarer:

  1. Jag tror att även om förlossningssmärtan kommer att vara det värsta vi någonsin har känt innan, så när den väl kommer så går vi in i ett mentalt läge och är förberedda.

    Jag körde tån i en tröskel häromdagen och började störtlipa och hyperventilera. Så du är inte ensam om att tänka "shit! klarar jag verkligen detta?!"

    Men det tror jag vi gör! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahaha tack för den kommentaren, det känns bra att veta att man inte är ensam! Jag tror också att vi kommer att klara det, man kan nog inte jämföra smärtan eftersom det faktiskt är nåt som är fel när man gör illa sig, men under en förlossning SKA det ju kännas så. Så förhoppningsvis så kan man behålla lugnet bättre under förlossningen. Kan man inte det så går det väl ändå :P

      Radera
  2. Men usch, ja kramp är verkligen inte kul! Det gör så förbannat ont. Kan säga också att det är inte kul att få det när man har sex haha..
    Men bananer är bra!! Du klarar det bättre nästa gång (om det kommer igen)!
    Glad påsk!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha nej fy det kan inte vara kul! Ja det gör verkligen extremt ont, hade aldrig fått det förut så jag fattade knappt vad det var som hände där mitt i natten. Tror det var däför jag fick lite panik också så om det händer igen så vet jag i alla fall vad jag ska göra nu. Japp ser till att sätta i mig lite bananer nu även om det inte är så gott :P

      Radera
  3. Jag upplevde själv min första krampattack under graviditeten förra veckan. Två nätter i rad! Gissa om man blev skrämd. Hann tänka "kommer ja vakna på detta sätt resten av graviditeten?!" men icke som hur är. De enda som hjälper när man är mitt uppe i attacken är att massera och sträcka ut vaden trots att de gör svinigt ont! Första attacken va hyfsad smärtsam om man hänför med den andra då ja bara skrek rakt ut så både syrran o hennes sambo vaknade. Haha hade ont i 3-4 dagar efteråt. Sen dess har jag vaknat i haft en attack på gång men då har ha lyckats förhindra det genom att stretcha vaden ist. Känner mig lika stolt varje gång då jag vunnit mot krampattacken :P haha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch vad jobbigt, så blir man ju nästan rädd för att gå och lägga sig om man ska behöva vakna av en kramp! :/ Men ju fler gånger det händer desto bättre blir man nog på att hantera det också :) Jag har också ont i vaden fortfarande, det känns precis som när man har överansträngt sig när man har tränat!

      Radera
  4. Skriver från mobilen, därför de blir lite stavfel här i var. Men ja minns att ja också fick lite smått panik över smärtan o insåg ganska så snabbt att ja INTE andades mig igenom den utan man blev stel som en pinne o höll andan ist :P jag tror i HOPPAS att värkarna inför förlossningen kommer kännas "bättre" då de stegrar i styrka o man på nått sätt vänjer sig i e mer beredd. Tror vi måste tänka så för att inte bli skrämda till döds! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha blir alltid fel för mig också när jag skriver från i-Phone ;)
      Ja men precis, de kommer ju inte lika plötsligt som en kramp, och då har man förhoppningsvis tid att komma in i rätt andning tills de når toppen. Så har man ju många värkar på sig att träna också och de första brukar väl inte vara så starka vad jag förstår. Det ska bli intressant att se hur man hanterar det när det faktiskt är dags!

      Radera