My Blog in English


*** Below is a link to an English translation of my blog, as I've had some requests from those who don't speak Swedish.

http://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&u=http%3A%2F%2Fbagarebebis.blogspot.com%2F

The translation won't be perfect as it is done automatically, but it should give you a gist of what I am on about! ***






tisdag 10 april 2012

Vecka 28

Nu är vi ett par dagar in i vecka 28 och mitt delmål v 30 närmar sig med stormsteg! Inte mycket har förändrats från förra veckan egentligen, jag mår fortfarande bra. Hon sparkar och rör sig starkare och starkare, egentligen är det nog mer rörelser nu är just sparkar. Man känner liksom hur hon ändrar ställning, och ser det även på magen som rör sig rejält.

Jag har nu gått upp 7,2 kilo för att vara exakt. Alltså bara 0,2 kg sen förra veckan, men det där kan ju ändras från dag till dag. Jag tycker inte att jag känner mig lika tung längre, och jag rör mig plötsligt lättare än förut. Konstigt det där.

Vi har varit hos barnmorskan och både jag och bebisen ser bra ut, vi följer kurvan precis. Mitt järnvärde är nu också helt normalt, äntligen!

Jag fick kramp i vaden en natt men som tur är har det inte kommit tillbaka. Jag tränar på på gymmet och det känns jätte bra. Äter som vanligt, fortfarande funkar det dock inte med sött. Jag trodde nästan det ett tag, men vågade mig inte på att äta något påskgodis. Jag är inte sugen heller så det känns onödigt, men jag tog ett par kakor häromdagen och sen kändes det som att jag hade dem i halsen hela kvällen.

Annars känner jag mig just nu ganska normal, och blir därför förvånad när jag ser mig själv i spegeln och ser hur mycket jag har växt. Det är så mysigt att vara gravid, och jag börjar mer och mer se fram emot den dagen då man får hålla den här sprattlande lilla varelsen i sin famn.

V 28+1. Ser ni att min navel börjar vända på sig? Läskigt!


Bebisen:
Bebisen är nu ungefär 25 cm från huvud till stjärt, 40 cm från topp till tå och väger omkring 1300-1400 gram. Nu har barnet stora chanser att överleva om det skulle komma. Barnet har ökat i vikt cirka tio gånger de senaste elva veckorna.
Barnet kan fortfarande vända sig ett tag till. Barnet är nu så stort att det fyller ut livmodern helt, det finns därför inte längre plats för så många armrörelser som tidigare. Många upplever nu mindre och annorlunda fosteraktivitet än tidigare

Larger view
Bebis född i vecka 28
Du: 
Översta delen av din livmoder är nu c:a 7,5 cm ovanför naveln och din viktökning ligger förmodligen mellan 7 och 11 kg.
Nu ligger slutspurten framför dig. Den tredje och sista trimestern börjar kring vecka 29 och pågår till vecka 40 (och ibland längre). De flesta kvinnor ökar i vikt med ungefär 5 kg denna period.
Det kan kännas som om du varit gravid i evigheter nu och samtidigt kan man känna oro över förlossningen. Gör en lista över saker du behöver förbereda och sysselsätt dig med den, om du behöver distraktion! Du kan börja titta på namn till bebisen och tänka på livet efter förlossningen.
 

(Information från lite olika sidor på internet.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar