My Blog in English


*** Below is a link to an English translation of my blog, as I've had some requests from those who don't speak Swedish.

http://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&u=http%3A%2F%2Fbagarebebis.blogspot.com%2F

The translation won't be perfect as it is done automatically, but it should give you a gist of what I am on about! ***






måndag 16 april 2012

Vecka 29

Nu är vi inne i vecka 29. Wow!

Den senaste veckan har jag kort sagt känt mig riktigt gravid. Trött, tung, ont i ryggen och sammandragningar. Fick även början till kramp i vaden igen en natt, men hann sätta ner foten i sängen och stretcha loss det innan det bröt ut ordentligt.

Jag tror jag har gått igenom en sån där tillväxtperiod igen, när bebisen har varit mer stilla och magen har spänt. Fast jag vet att det inte är någon fara, jag har ändå känt henne lite till och från, så tycker jag ändå det är obehagligt när hon inte rör sig som hon brukar.

Nu är hon dock i full fart igen där inne, och det känns så skönt, jag saknade henne när hon inte ville leka med mig!

Vikt är nu plötsligt bara +7,5 kg, jag väger alltså 0,5 kg mindre än förra veckan. Jag har vägt mig flera gånger de senaste dagarna men den verkar stå fast på det. Det kan ju gå lite upp och ner och är säkert ingen fara, men jag trodde nog att jag skulle ha gått upp lite eftersom jag känt mig så tung.
Jag får hålla lite koll där och fråga barnmorskan om det är så att det skulle stanna av, vi ska dit nästa vecka.


V 29+1

Bebisen:
Barnet har antagligen fortfarande inte lagt sig till rätta utan ligger ibland med huvudet nedåt och ibland med huvudet uppåt eller åt sidan. Vikt 1 400 gram.
Bebisens huvud växer och hjärnan utvecklas och växer snabbt. Nästan alla bebisar reagerar på ljud och ljus vid 30 veckor. Bebisen fortsätter att öppna och stänga ögonen inne i livmodern och kan urskilja siluetter av föremål, och även människor, om ljuset är det rätta.
Forskning har visat att bebisen inte bara kan höra dig, utan också känna igen din röst, vilket bevisar att den redan kan lära sig, minnas och känna igen.

Du:
Barnet och magen fortsätter att växa och det kan kännas som om dina inre organ trängs undan. Fostrets sparkar kan ses utanpå magen.
Bebisens näringsbehov blir större under tredje trimestern och du behöver äta mycket protein, C-vitamin, folsyra, järn och kalcium (ca 200 mg går åt varje dag till att bygga upp bebisens skelett), så se till att äta mat som är rik på dessa näringsämnen. Skelettet byggs upp nu, liksom hjärnan, musklerna och lungorna.
Från livmodern ner mot ljumsken går det så kallade livmoderband. När livmodern växer och livmoderbanden tänjs ut kan du känna en smärta som strålar ut mot ljumsken och blygdläpparna. Efter förlossningen drar banden ihop sig och besvären går över. Kanske känner du av förvärkar? Ett bra sätt att slappna av och dämpa dem är att lägga dig i ett varmt bad. När du slappnar av avtar värkarna.
Livmodern är nu 9-10 cm ovanför din navel och din totala viktökning ligger sannolikt omkring 8,5-11 kg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar