My Blog in English


*** Below is a link to an English translation of my blog, as I've had some requests from those who don't speak Swedish.

http://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&u=http%3A%2F%2Fbagarebebis.blogspot.com%2F

The translation won't be perfect as it is done automatically, but it should give you a gist of what I am on about! ***






tisdag 20 mars 2012

Vecka 25

Idag är vi i vecka 25+2! Fantastiskt säger jag varje vecka som går!

Nu har jag börjat känna av lite gravidkrämpor måste jag säga - svårare att sova, kan inte äta lika mycket, ont i fötterna osv osv. Men ändå är det ganska fantastiskt att det inte kräver mer av kroppen, att det inte känns mer att man bär runt på en liten människa!

Jag älskar verkligen att vara gravid, trots vissa krämpor så är det helt underbart mysigt. Sparkarna man får gör det värt allt! De är så mycket starkare nu, mer om dem kommer i ett annat inlägg.

Jag har nu gått upp drygt 6 kg, vilken fortfarande känns väldigt lagom. Jag tycker synd om de som gått upp mycket eftersom jag känner mig tung nog som det är!

Nu känner jag mig verkligen gravid, och börjar mer och mer se fram emot att få träffa den här lilla personen som jag har kontakt med hela dagarna. Åh vad spännande och magiskt det ska bli att se vad vi har skapat!

Inte den bästa bilden men jag har ingen annan just nu. V 24+5.
Bebisen:
Bebisen väger nu ca 660-850 gram och är ungefär 35 cm lång från hjässa till häl. Nu har den fått lite kroppsfett och ser mindre "mager" ut. Sinnenas utveckling har kommit en bra bit på väg. Undersökningar har visat, att ett 26-veckors foster reagerar på beröring.
Barnet kan känna igen din röst och reagerar mer på mammans röst än andra ljud. Ett korttidsminne har utvecklats. Det är mycket aktivt i detta skede och du märker troligen skillnad på en spark från en liten fot och en puff från en hand.
Bebisen kan nu göra mer saker med sina händer, som till exempel knyta dem till nävar och ta tag i och hålla sina fötter. Det är också nu som den börjar föredra höger eller vänster hand.
Bebisen sover och är vaken efter en viss rytm under dygnet, något som du också förmodligen märker av. (Jag tycker hon är vaken mest hela tiden, rumlar runt, sparkar och rör på sig. Så mysigt!)


Du:
Din livmoder har vuxit ordenligt senaste veckan och är nu ungefär stor som en fotboll. (Oj!)
Översta delen av livmodern befinner sig nu ungefär mitt emellan naveln och bröstbenets nedersta del. 
Olika kvinnor har olika magar. På en del börjar det synas först nu medan andra fick mage för länge sen. En del är nästan helt runda medan andra har mer putmage. Barnet kan trycka mot din blåsa vilket kan göra att du behöver gå på toaletten oftare än vanligt. Många gravida börjar även få kramp i benen. Undvik att knipa med tårna eftersom det kan öka cirkulationen och fungera som en utlösande faktor för kramp i benen.
Det är helt normalt att livmodern drar ihop sig och blir spänd emellanåt. Sådana s k förvärkar kan komma alldeles spontant, men utlöses ofta av att du åker på ett skumpigt underlag eller liknande. Förvärkar är är livmoderns sätt att "träna" inför förlossningen. (Inte fått det än men det kommer väl!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar