My Blog in English


*** Below is a link to an English translation of my blog, as I've had some requests from those who don't speak Swedish.

http://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&u=http%3A%2F%2Fbagarebebis.blogspot.com%2F

The translation won't be perfect as it is done automatically, but it should give you a gist of what I am on about! ***






fredag 13 januari 2012

Rida under graviditeten

Tänk om man skulle lyssna på att råd man fick, och ta till sig av allt man läser i alla böcker. Då skulle man inte kunna äta eller göra någonting när man var gravid.

Graviditet är ingen sjukdom. Enligt vår barnmorska finns det ingenting du kan göra för att framkalla ett missfall eller skada ditt barn, förutom självklara saker som rökning, droger och alkohol. Du kan inte skada ditt barn genom att gå ut och springa, rida, åka skidor eller stå på huvudet och gala som en tupp. Däremot tycker jag att man ska lyssna extra noga på sin kropp, och säger den ifrån så ska man acceptera det.

Jag är medryttare på ett varmblodssto som heter Corvette. När jag först blev gravid så tänkte jag att jag skulle fortsätta rida tills magen var i vägen, men när man väl börjar inse att man faktiskt har en liten person i sig så blir det annorlunda. Corvette är ingen nybörjarhäst, man kan inte lita på att hon bara kommer att lunka på utan hon skyggar och bockar ibland som hästar gör. Jag har aldrig ramlat av henne, och bebisen ligger så skyddad än så länge så den skulle inte skadas om jag gjorde det, men det känns ändå inte så tryggt som jag trodde att det skulle göra.

Fina fina Corvette
För det första är jag redan lite klumpig. Jag kommer - inte - upp - på - hästen! Vilken frustration, jag som brukar studsa upp. Jag blev nästan gråtfärdig när jag för första gången kände att det tog emot, och numera är trappstegen min bästa vän. Magen är inte stor men stor nog för att vara i vägen.
Sen så känner jag mig allmänt lite småtung. På ett sätt är det underbart att sitta upp på en häst som rör sig precis som vanligt när inte jag gör det. Hon springer och hoppar som vanligt, det är som att sätta på sig en annan kropp. Men när jag red för någon vecka sen så snubblade hon till, försvann under mig och blev så förvånad själv att hon tog några bocksprång. Det var ingen fara egentligen, och jag var inte ens nära på att ramla av, men jag fick spänna till magen för att hålla balansen, och bara det kändes läskigt. Så jag säger emot mig själv. Det känns inte helt säkert, och då är det inte värt det.

Medryttare
Jag och Corvette spurtar i somras
Corvette ska flytta till ett nytt stall i början av februari, och då kommer jag inte att följa med. Fram tills dess rider jag men kommer att ta det lite lugnare.

James är medryttare på en arab som heter Miramis, och jag kommer fortsätta följa med honom ut och hjälpa till ett tag till. Då kan jag koncentrera mig på att verkligen lära James, ha lektioner för honom och hjälpa till från marken. Miramis är lite lugnare av sig också, så om jag blir riktigt ridsugen så kanske jag kan ta några varv på honom.

Även om det smärtar att ge upp Corvette är det något som jag har accepterat. Ridningen får läggas på hyllan nåt år, men jag kommer att komma igen!

Så nu söker Corvettes ägare Linda efter en ny medryttare åt finaste Corvette. Här är länken till annonsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar