My Blog in English


*** Below is a link to an English translation of my blog, as I've had some requests from those who don't speak Swedish.

http://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&u=http%3A%2F%2Fbagarebebis.blogspot.com%2F

The translation won't be perfect as it is done automatically, but it should give you a gist of what I am on about! ***






fredag 30 mars 2012

Ödet?

Min farfars syster dog nyligen, den sista i den generationen som gick bort.
Jag kände inte henne, träffade henne bara någon gång när jag var liten, men när jag såg att hon hade gått bort så fastnade hennes namn hos mig. Jag gillar det, och jag har ju alltid velat ha ett släktnamn till vår dotter.

Samtidigt läste jag en bok som jag fick av James i julklapp. Den tjejen hette samma sak som min farfars syster. Skumt tänkte jag, att stöta på samma namn två gånger sådär.

Sen tittade jag och James på ett tv program där det var två otroligt söta små flickor med. En av dem hette också det här namnet. Där var det igen liksom, tredje gången på samma vecka.

Jag funderade lite löst på namnet, hade inte sagt det till någon. Så får jag ett sms av en kompis som helt utan förvarning föreslår precis det namnet. Det hade bara slagit henne att det skulle vara ett bra namn till vår bebis.

Är det ödet som försöker berätta nåt för oss??

James var inte så sugen, men det är definitivt ett till namn till listan i alla fall!




10 kommentarer:

  1. Ja, det måste vara ett tecken ju! Min mamma föreslog Elsa till oss redan tidigt i höstas. Det är definitivt hennes favoritnamn om det blir en tjej :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja för mig har det alltid varit en äldre persons namn, men de namnen kommer ju tillbaka nu.
      Jag tror ni får en liten kille :)

      Radera
  2. Jag tycker Elsa är ett jättefint namn. Vi har också det i släkten, min pappas farmor hette Elsa och min syster heter Elsa. Och så heter ju min katt Elsa, haha, efter Elsa Beskow! :) Det funkar ju på engelska också, även om kanske kommer behöva upprepa sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är det jag är lite osäker på, "fattar" man det i England? Tycker man det är konstigt? James verkade tycka det.
      Jahaaa så den andra katten heter efter Astrid Lindgren då? :D

      Radera
    2. Jag tror man fattar det, R kan ju uttala det i alla fall:) Men jag kan tänka mig att det lätt blir 'Elsie' för människor som inte fattar och vill göra namnet mer engelskt, precis som att jag blir 'Sofie' och du blir 'Charlotte'...

      Radera
    3. Hmm ja jag vill ju inte att hon ska ha ett namn som hon måste "förklara" för folk. Vi får fundera på det helt enkelt :)
      Visst är det knäppt att de gör om våra namn! Charlotta kan jag förstå eftersom det inte finns på engelska, men Sophia finns ju ändå!

      Radera
  3. Elsa är ju jättefint! :)

    SvaraRadera
  4. Elsa ar superfint! Min favorit bland alla dina namn. Du har ju lite mer tid pa dig att overtala james...

    SvaraRadera
  5. Kul att ni gillar namnet :) Jag både gillar det och är lite osäker, och James var som sagt inte så high på det. Funderar också på om det funkar på engelska. Men det får stå med på listan som sagt så man får suga på det ett tag :)

    SvaraRadera