My Blog in English


*** Below is a link to an English translation of my blog, as I've had some requests from those who don't speak Swedish.

http://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&u=http%3A%2F%2Fbagarebebis.blogspot.com%2F

The translation won't be perfect as it is done automatically, but it should give you a gist of what I am on about! ***






lördag 3 mars 2012

Vecka 22 +6

Nu kan man verkligen säga att jag har en gravidmage, ingen tvekan om saken. Jag älskar det!

Det enda som är svårt är hur man ska klä sig för att framhäva den på ett fint sätt och inte bara se stor och klumpig ut. Slim fit is the way forward! Tyvärr har jag inte många tighta toppar som är tillräckligt långa. Svårt det där.

Det är lustigt när magen växer, för resten av mig växer ju inte på samma sätt. Därför tycker jag plötsligt att mina ben har blivit mindre och att jag har blivit smalare över revbenen precis ovanför magen. Jag tycker även att James har blivit smalare - vad är det där liksom, höftben??


Hon sparkar mycket tydligare än förut, och nu känner även James henne tydligt om han bara trycker lite på magen. Äntligen kan vi dela det! Jag älskar när hon bökar runt och vill bara känna mer mer mer! Kom igen då tjejen, sparka så hårt du kan! (Det där kanske jag får äta upp när hon inte låter mig sova eller sparkar så det gör ont, men just nu vill jag bara känna hur hon blir starkare!)

Jag känner mig inte lika trött längre, kanske beror det på att jag går på full dos av järntabletter nu. Jag har inga speciella cravings direkt utan försöker äta nyttigt och regelbundet med lite extra frukt och grönsaker. Vikt är nu ca + 5 KG, och det känns lagom. Jag känner mig visserligen lite småklumpig men inte så jätte tung än som jag trodde nu när jag har gått mer än halvvägs.

Vi mår helt enkelt bra, både jag och bebis!

22+5

Bebisen

Nu väger bebisen nästan 430 gram, är ungefär 28 centimeter lång från hjässa till häl och har samma proportioner som en nyfödd bebis, om än lite spinkigare eftersom bebishullet inte utvecklats ännu.

Innan bebisen lagt på sig hull ser huden lite skrynklig och genomskinlig ut, men nu ökar den i vikt varje dag. Läppar och ögon är formade, men iris (regnbågshinnan) saknar fortfarande pigment. Bukspottkörteln, som är viktig för produktionen av hormoner, utvecklas i stadig takt.
Redan nu finns tandanlag i käkarna. Det är inte så långt kvar tills du får träffa ditt barn och inom det första året börjar
tandsprickningen.Bebisens sinnen utvecklas snabbt och tack vare en komplett uppsättning neuroner i hjärnan kan nu omgivningen och den egna kroppen utforskas, främst med hjälp av känseln. Känslen är ett av de första sinnena som utvecklas och bebisen kan röra sitt ansikte eller känna armar och ben.

I äggstockarna hos flickor finns redan alla de primitiva ägg bildade som hon kommer ha under hela sitt liv, och livmodern är fullt utvecklad.

Du

Övre delen av livmodern befinner sig nu c:a 2 cm ovanför naveln och du känner dig sannolikt ganska tillfreds och bekväm med graviditeten. Magen är ännu inte så stor att den blir ett irritationsmoment i de dagliga rutinerna, och du kan förmodligen sitta och böja dig utan alltför mycket svårigheter.

Om du under tidigare veckor lidit av illamående så finns det en god chans att det har gått över vid det här laget.


Hittills har du förmodligen ökat i vikt med mellan 5,5 och 7 kg, men från och med nu kommer du att öka snabbare i vikt – räkna med strax under ett kvarts kilo per vecka. Det är vanligt och helt normalt att få sug efter specifik mat

4 kommentarer: