My Blog in English


*** Below is a link to an English translation of my blog, as I've had some requests from those who don't speak Swedish.

http://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&u=http%3A%2F%2Fbagarebebis.blogspot.com%2F

The translation won't be perfect as it is done automatically, but it should give you a gist of what I am on about! ***






tisdag 13 mars 2012

Ditt humör påverkar din bebis

Jag läste en intressant artikel på Pampers. Där stod det om hur ditt humör och dina känslor påverkar din bebis.

Bebisen känner av de kemiska förändringarna i kroppen om man är glad, ledsen, stressad eller lugn. Därför ska man vara extra noga nu och till slutet av graviditeten med att inte stressa upp sig, och försöka hålla sig lugn och må bra. Forskning visar att en lugn mamma ofta får en lugnare bebis.


Man får anstränga sg lite extra för att hålla humöret uppe

Läs hela artikeln här.

Det var något nytt för mig faktiskt. Visst förstod jag att man ska ta hand om sig själv lite extra och försöka att inte stressa upp sig, men att barnets puls ökar om man själv är stressad känns ju lite läskigt - vilket ansvar!

Jag tror inte att man kan lura sig själv till att bli en lugn person om man inte är det, och jag tror inte heller att hur bebisen blir när den kommer ut helt beror på hur man själv mått under graviditeten, men visst kan jag tänka mig att det kan påverka. Än mer tror jag att det påverkar bebisen hur man är när den väl kommer ut. Hur man hanterar olika situtationer, om man håller sig lugn eller lätt får panik.



Jag försöker verkligen hålla mig lugn och inte hetsa upp mig över saker, men ibland kan man bara inte rå för det. Man kan ju inte bara trycka undan allt heller, ibland måste man få ha en dålig dag eller en dålig morgon, spotta och fräsa om det och sen gå vidare.

Jag ska i alla fall göra mitt allra bästa för att inte hetsa upp mig i onödan, inte stressa upp mig och hålla mig glad och lugn så gott jag bara kan. Det är ju ändå en underbar tid det här, och det perfekta tillfället att ta hand om sig själv lite extra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar