My Blog in English


*** Below is a link to an English translation of my blog, as I've had some requests from those who don't speak Swedish.

http://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&u=http%3A%2F%2Fbagarebebis.blogspot.com%2F

The translation won't be perfect as it is done automatically, but it should give you a gist of what I am on about! ***






söndag 11 mars 2012

Fejkade värkar

På föräldragruppen fick vi träna lite på hur man andas genom en värk. In genom näsan, ut genom munnen. Långsam och djupt ner ifrån magen när värken börjar, sen andas man snabbare och högre upp i bröstet när den stiger och när värken är på topp andas man jätte lätt och snabbt. Sen sjunker smärtan igen och då andas man långsammare och djupare igen. Så man följer värken med andningen.

Jag vet inte om det hjälper, jag har ju aldrig haft en värk. Jag tänker inte hänga upp mig stenhårt på en teknik, utan jag kan tänka mig att prova mig fram under förlossningen för att se vad jag tycker ger bäst resultat.

Jag försöker passa på att träna om man till exempel slår i tån eller knät eller så. Istället för att hålla andan och spänna sig så försöker jag aaaaandas genom smärtan. Och det hjälper faktiskt!

För att träna på att andas rätt fick killarna på föräldragruppen sitta bredvid sina respektive och nypa oss i benet, hårdare och hårdare för att föreställa en värk. Hahaha vad fånigt det kändes, när vi kom till toppen av "värken" så började jag bara skratta! Hahaha stackars killar de var väl livrädda för att de skulle få äta upp det där efteråt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar