My Blog in English


*** Below is a link to an English translation of my blog, as I've had some requests from those who don't speak Swedish.

http://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&u=http%3A%2F%2Fbagarebebis.blogspot.com%2F

The translation won't be perfect as it is done automatically, but it should give you a gist of what I am on about! ***






lördag 17 mars 2012

Gym

Igår var jag och provade på gymmet i Kungsör.

Först och främst, hahahaha vad rolig man ser ut i gymkläder när man är gravid!!



Eller ja gymkläder är det ju inte, ett vanligt långt linne och mjukisbyxor var det enda jag kom i!


Jag testade först Crosstrainern i 20 minuter. Jag tog det ganska lugnt men det var ändå bra jobbigt! Jag hade glömt det nu när jag inte har tränat på ett tag, det där med att det är jobbigt! Bränner i lungorna och musklerna. Pust!

Sen lekte jag lite med hantlarna, gjorde typ alla övningar jag kunde komma på som inte involverar magen. Sen visste jag inte riktigt vad jag skulle göra mer, förrän han som äger gymmet kom in och visade några benövningar som jag kunde göra. Det är ett väldigt litet gym och de har inte så mycket olika maskiner, så det är svårt att hitta ett program där jag varken behöver ligga på mage eller anstränga magen.


Så hände det nåt. Ungefär mitt i träningspasset började jag känna mig som mitt gamla jag igen! Och började inse hur mycket jag har saknat att träna! Det är ändå en del av den jag är, och jag tror att en anledning till att jag har känt mig lite slö på senaste tiden helt enkelt är att jag inte har tränat. Jag orkade ju mycket mer än vad jag trodde att jag skulle göra!

Det enda jag saknade var en riktigt bra ryggövning, för det är mest det jag känner att jag behöver träna upp. Jag får så ont i ryggen och axlarna av att sitta vid datorn så mycket på jobbet, och det kommer ju inte direkt att bli bättre när magen blir större (hur ska den kunna bli större!!?). Sjukgymnasten som har gymmet hade tyvärr klienter hela tiden jag var där så han hann inte visa mig så mycket. Skulle jag börja så skulle jag be honom göra ett program åt mig.

Ja så slutsatsen är väl att jag skulle tycka det var väldigt skönt att komma igång och träna igen. Jag har läst på flera ställen om fördelarna med att träna när man är gravid, och jag kollade även med barnmorskan så att hon tycker det är ok att jag börjar på gym. Hon sa att det är jätte bra, men att jag ska lyssna på kroppen och ta det lugnt. Hon sa också att man ska tänka på att knipa bäckenbotten innan alla tunga lyft eller drag i maskiner.

Även om det är ett litet gym så är det väldigt behändigt eftersom det ligger 4 minnuters gångväg hemifrån (jag tog tid) och man får en bricka så man kan gå in när man vill.

Jag ska nog ringa och prata med dem om bindningstiden bara, för jag vill inte låsa mig på ett gym när jag inte vet hur länge jag kan fortsätta träna. Om vi kan komma överens om något så kanske jag slår till!

7 kommentarer:

  1. Vad kul att du hittat ett litet gym i Kungsör. Jag har hört att squats ska vara bra för foglossning. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är på vårdcentralen så det är ju nära och bra :) Får se hur jag gör med det.. Hmm squats, det har jag nog aldrig ens provat! Får testa det! :)

      Radera
  2. Härligt va kul! Är de till o med så att du e ensam på jobbet o slipper köer till maskinerna? såg ut så hehe.. Men gud va skönt, en annan sa upp sitt gymkort igår.. ja går hellre promenader ja under tiden som e kvar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är tydligen nästan aldrig något folk där. Jag skulle gärna gå promenader om jag kunde, men jag får så jäkla ont i rumpan (ischas), i alla fall om jag går så pass fort att jag får upp lite puls. Crosstrainern funkade mycket bättre för mig :)

      Radera
  3. Vad roligt att du kommit iväg föt att träna. Små gym kan vara mer hemma trevliga än stora tycker jag,själv går jag i en mittemellan.

    Kul att du kom på dig själv med att ha saknat träningen, tycker jag orkar allt så mkt bättre med hjälp av träning. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har i stort sett alltid tränat upp till ett par månader sen när jag började få ont, så det känns konstigt att inte göra det.
      Jag tror också att jag skulle få mer energi om jag tränade lite, det gäller bara att hitta nya former av träning. Riktigt svårt faktiskt när man inte kan göra det man är van vid! Jag ska nog be dem att få komma igen och att de går igenom lite gravidanpassade övningar med mig. Känner mig helt lost med stor mage :P

      Radera
  4. När man börjar vara "framtung" är det många som har ont i ryggen. Kolla om det finns gravidövningar för att stärka den <3

    SvaraRadera