My Blog in English


*** Below is a link to an English translation of my blog, as I've had some requests from those who don't speak Swedish.

http://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&u=http%3A%2F%2Fbagarebebis.blogspot.com%2F

The translation won't be perfect as it is done automatically, but it should give you a gist of what I am on about! ***






söndag 11 mars 2012

Första tiden med bebisen

En sak vi har pratat ganska mycket om på föräldragruppen är hur första tiden med bebisen blir. I måndags tog hon upp hur förhållandet kan påverkas av att man blir en till i familjen.

Det är många som går skilda vägar i småbarnsåren, tyvärr. En av de vanligaste anledningarna till att det uppstår konflikter är att man inte kommer överens om hur man ska dela upp hushållsarbetet. Den som jobbar har svårt att förstå hur mycket tid det tar med en liten bebis och kanske förväntar sig för mycket av den som är föräldraledig, medan den som är "ledig" har dåligt samvete för att man inte orkar göra mer.

Det rådet hon hade här är att prata med varandra. Det är alltid viktigt, men nu ännu mer. Att rakt ut säga till sin partner "jag hade verkligen tänkt städa idag, men jag har bara inte hunnit och nu känner jag mig ganska kass." Förklara och tro inte att den andra ska förstå hur man känner om man inte säger nåt. Det var det tipset vi fick.

Sen avslutade hon med att framhäva att bebisperioden är en av de underbaraste perioderna i livet, det ska man inte glömma. Man har fått en helt ny medlem i familjen, någon man älskar så mycket så det är obeskrivligt. Man blir en liten familj. Bebistiden är kort så njut av den!

Bild från google.se

5 kommentarer:

  1. Jag tror er lilla flicka kommer väga 3400 gram och kommer 3 Juli 2012 :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh jag hoppas du har rätt och att hon inte kommer senare än så :)) Hur lång tror du hon är då? ;)

      Radera
  2. Ligger säkert mycket i detta som du skriver...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan också tänka mig det. Det är jätte bra att de tar upp sånna saker så man kan ha det i bakhuvudet sen när bebisen väl kommer.

      Radera